4 Αυγ 2018

Η πίστη ως ρήξη "βεβαιοτήτων"...


Τι συμβολίζει άραγε το βουνό που μπορεί η πίστη να μετακινήσει στο αυριανό ευαγγελικό ανάγνωσμα( Ι΄Ματθαίου); Ο Χριστός επιπλήττει τους μαθητές του, γιατί δεν είχαν την πίστη εκείνη που θα θεράπευε τον επιληπτικό νέο. Στην συνέχεια τους αναφέρει ότι εάν είχαν πίστη ακόμη και ως ένα κόκκο σινάπεως(σιταριού), θα μπορούσαν να μετακινήσουν βουνά. Είναι προφανές ότι ο Χριστός μιλάει την αλληγορική γλώσσα του Πνεύματος. 
Τι είναι στην συμβολική γλώσσα το βουνό; Σκληρό, αμετάβλητο, τρομακτικό, δύσβατο κ.α. Έτσι είναι και οι καρδιές μας. Δύσκολες, άκαμπτες, σκληρές, απόκρυφες, που δύσκολα αφήνονται και εμπιστεύονται τον Θεό. Θέλουμε όλα να τα ελέγχουμε δίχως να καταλαβαίνουμε ότι με αυτόν τον τρόπο αυτοεκλωβιζόμαστε σε μια ζωή φόβου και άγχους. Περιοριζόμαστε απίστευτα όταν πιστεύουμε μονάχα εκείνα που καταλαβαίνουμε ή βλέπουμε, δηλαδή οτι οι αισθήσεις μας παρουσιάζουν ως πραγματικό. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη πλάνη. Διότι πλέον γνωρίζουμε ότι η πραγματικότητα που μας περιβάλει δεν είναι αντιληπτή στην πληρότητα της από το ανθρώπινο νου. Μονάχα ένα μικρό ποσοστό αντιλαμβανόμαστε και όμως αισθανόμαστε οτι ξέρουμε τα πάντα, διαμορφώνοντας ψυχολογικές βεβαιότητες. Η πίστη ανοίγει την ύπαρξη απο αυτόν τον γνωσιακό εγκλωβισμό. 
Η πίστη που μας προτείνει και προτρέπει να βιώσουμε ο Χριστός, προυποθέτει μια υπέρβαση, ένα άλμα ελευθερίας, έξω από την δέσμευση και την αναγκαιότητα των αισθήσεων. Μας καλεί σε ένα υπαρξιακό άλμα, σε μια άλλης μορφής γνώσεως. Η πίστη, είναι ένας διαφορετικός τρόπος για να γνωρίζεις τα πράγματα και τα νοήματα τους. 
Μονάχα μια τέτοια πίστη στο Θεό, που δεν εξαρτά την εμπειρία της από την δεσμευτική αναγκαιότητα των αισθήσεων, μπορεί να μετακινήσει μέσα μας το βουνό των σκληρών και άκαμπτων βεβαιοτήτων μας. Τότε ναι, μπορεί να έρθει το θαύμα στην ζωή μας, όχι ως θέαμα αλλα ως θέα ενός άλλου τρόπου να βλέπεις την ζωή και να προγεύεσαι την βασιλεία Του.  Γιατί το θαύμα αυτό είναι, μια μικρή πρόγευση εκείνου του μεγάλου που έρχεται. 

ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (Ματθ. ιζ ́ 14-23)
Εκεῖνο τον καιρό, πλησίασε τόν Ἰησοῦ ἕνας ἄνθρωπος, γονάτισε μπροστά του καί εἶπε: «Κύριε, σπλαχνίσου τό γιό μου, γιατί εἶναι ἐπιληπτικός καί ὑποφέρει· πολλές φορές μάλιστα πέφτει στή φωτιά καί στό νερό. Τόν ἔφερα στούς μαθητές σου, ἀλλά δέν μπόρεσαν νά τόν θεραπεύσουν». Ὁ Ἰησοῦς ἀπάντησε: «Γενεά ἄπιστη καί διεφθαρμένη, ὡς πότε θά εἶμαι μαζί σας; Ὡς πότε θά σᾶς ἀνέχομαι; Φέρτε μοῦ τόν ἐδῶ». Ὁ Ἰησοῦς ἐπιτίμησε τό δαιμόνιο, καί βγῆκε ἀπ ́ αὐτόν· ἀπό ́κείνη τήν ὥρα τό παιδί γιατρεύτηκε. Πῆγαν τότε ἰδιαιτέρως στόν Ἰησοῦ οἱ μαθητές καί τόν ρώτησαν: «Γιατί ἐμεῖς δέν μπορέσαμε νά τό βγάλουμε;» «Ἐξαιτίας τῆς ἀπιστίας σας», τούς εἶπε ὁ Ἰησοῦς. «Σᾶς βεβαιώνω πώς, ἄν ἔχετε πίστη ἔστω καί σάν κόκκο σιναπιοῦ, θά λέτε σ ́ αὐτό τό βουνό «πήγαινε ἀπό ́δῶ ἐκεῖ», καί θά πηγαίνει· καί τίπο- τα δέ θά εἶναι ἀδύνατο γιά σᾶς. Αὐτό τό δαιμονικό γένος δέ βγαίνει παρά μόνο μέ προσευχή καί νηστεία». Ἐνῶ οἱ μαθη- τές περιέρχονταν στή Γαλιλαία, τούς εἶπε ὁ Ἰησοῦς: «Ὁ Υἱός τοῦ Ἀνθρώπου πρόκειται νά παραδοθεῖ σέ χέρια ἀνθρώπων· θά τόν θανατώσουν, καί τήν τρίτη μέρα θά ἀναστηθεῖ».

8 σχόλια:

Polymnia Avram είπε...

Ευχαριστώ Πάτερ!!!
με βοηθάτε...

Unknown είπε...

Την ευχή σου πάτερ μου. Το έργο σου είναι μεγάλο
.

Ανώνυμος είπε...

Σας ευχαριστω για το κουραγιο που μου δινετε.

Αλέξης Αλεξάνδρου είπε...


Πολύ καίρια και αληθινή η ερμηνεία για το βουνό.
Μόνο μέσα από το άφημα και την περιπέτεια της πίστης
μπορούμε να αγαπήσουμε αληθινά τον εαυτό μας και τον αδερφό μας.

---------------------------
Αντίο» είπε η αλεπού. «Να το μυστικό μου.
Είναι πολύ απλό: μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά. Την ουσία δεν την βλέπουν τα μάτια».
« Την ουσία δεν την βλέπουν τα μάτια», επανέλαβε ο μικρός πρίγκιπας,
για να είναι σίγουρος ότι θα το θυμάται.

Μικρός Πρίγκηπας-Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ

------------------------

Να εύχεσαι πάτερ μου, την αγάπη μου!

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ είπε...

Καλησπέρα πάτερ. Με συγκινούν και μου λύνουν πολλές απορίες τα πάντα επίκαιρα κείμενά σας.Έχετε χάρη από τον Θεό ο οποίος εύχομαι να σας έχει καλά κι εσάς και την οικογένειά σας και να σας δίνει δύναμη. Ήθελα να διατυπώσω μια απορία μου και εάν θέλετε, πείτε μου την άποψή σας:
Πως ο παντογνώστης Θεός επιτρέπει και γεννιούνται και εκείνοι άνθρωποι οι οποίοι από κακή βιωτή θα καταλήξουν στο τέλος να κολαστούν?Πως επιτρέπει η άπειρη αγάπη του να καταλήξει μια μερίδα ανθρώπων στην αιώνια κόλαση, ενώ θα μπορούσε να αποτρέψει μια τέτοια εξέλιξη απλά και μόνο με το να μην επιτρέψει να γεννηθούν?Την συγκεκριμένη απορία την έχω απευθύνει σε θεολόγους, σε ιερείς, ακόμη και σε μοναχούς, αλλά δεν έχω ακόμη λάβει κάποια πειστική και σαφή απάντηση. Αν θέλετε μου απαντάτε, Καλό βράδυ.

Ανώνυμος είπε...

@Γεώργιος Νιάρχος
Κύριε, Νιάρχο, για ακούστε αυτό, ίσως σας λύσει κάποιες απορίες σας, ίσως και όχι. Παρ' όλα αυτά σας το προτείνω
https://www.youtube.com/watch?v=-fp_Q4h7YCU

Ανώνυμος είπε...

Παιρνοντας αφορμη απο το παραπανω σχολιο θα ηθελα να θυμισω τα λογια που ειπε ο Ιησους για τον ιουδα " Καλυτερα να μην ειχε γεννηθει ο ανθρωπος αυτος" Πραγματικα και εγω δεν μπορω να αντιληφθω επαρκως πως χωρανε μεσα στην αμετρη αγαπη του Θεου τα βασανιστηρια της αιωνιου κολασεως.Αγαπη και πονος μαζι με μαρτυριο πως ειναι δυνατον να ειναι αρρηκτα δεμενα;Και αφου στη τελικη ο Θεος ηξερε οτι καποια πλασματα Του θα βασανιζονται πως η αγαπη Του ανεχεται τα βασανιστηρια τους;Δεν ξερω πατερ αλλα αυτο
το "παντρεμα" της ανοχης του Θεου με τα αιωνια μαρτυρια δεν κολλαει με την αγαπη. Μονο αν δεχτουμε οτι ο Θεος τιμωρει παραδειγματικα και η αγαπη Του τερματιζεται οριστικα στη κολαση που κατι τετοιο μαλλον δεν θα ισχυει.. Ειναι σαν να λεμε οτι η ελευθερη βουληση των ανθρωπων ειναι ανωτερη και απο την παντοδυναμια του Θεου και εξουσιαζει και τον Ιδιο το Θεο ακομη. Δεν μπορω να δωσω αλλη εξηγηση και το μονο που μπορω να πω ειναι οτι η αγαπη του Θεου ειναι πραγματι ανερμηνευτη,ψυχρη και απροσιτη.

Nicholas Michaloliakos είπε...

Η αιωνιότητα της Κόλασης είναι θεολογούμενο θέμα . Εκτός απο τον Ωριγένη που μίλησε για την αποκατάσταση των πάντων , και που η Εκκλησία τον κατεδίκασε , και ο Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης έχει μιλήσει για την αποκατάσταση των πάντων χωρίς να τον καταδικάσει η Εκκλησία. Αλλά αντίθετα τον θεωρεί έναν εκ των κορυφαίων Θεολόγων της. Επομένως το θέμα παραμένει ανοικτό.
Υποψιάζομαι οτι η Εκκλησία έχει αυτήν την ασάφεια στο θέμα για λόγους παιδαγωγικούς . Για την μερίδα εκείνη των μη πολύ συνειδητοποιημένων πιστών που ο φόβος της Κόλασης ενεργεί ανασταλτικά στην εκτροπή !
Για οσους βεβαια βρίσκονται στην Εκκλησία αποκλειστικά για την αγάπη προς τον Χριστό , αδιαφορούν για την Κόλαση!