14 Φεβ 2012

Η πίστη ως συνάντηση και εμπειρία του Θεού..



του π. Φιλόθεου Φάρου

Η πίστη ως συνάντηση με τον Θεό και ως γνώση του Θεού δεν μεταδίδεται με την Βαρλααμική λογική των λογικών και των απολογητικών επιχειρημάτων αλλά με το «έρχου και ίδε» και είναι έντονη η απουσία μιας τέτοιας πίστεως στις μέρες μας.
Η πραγματική πίστη δεν είναι ούτε μελόδραμα ούτε μεγαλοστομίες, ούτε υστερικές κραυγές και, ούτε εντυπωσιακές παραστάσεις. Η πραγματική πίστη δεν αυτοπροσδιορίζεται, αλλά είναι σιωπηλή και ταπεινή και δίνει μια αίσθηση σιγουριάς και εμπιστοσύνης.

Την εκκλησιαστική ζωή την αναζωογονεί και η παρουσία ανθρώπων πίστεως, όχι της πίστεως που κατά την Βαρλααμική αντίληψη είναι μια διανοητική παραδοχή ενός λογικού συμπεράσματος, αλλά της πίστεως ως γνώσεως του Θεού «Ιων.17,13», ως συναντήσεως με Αυτόν και ως γεύσεως της βασιλείας Του.
Της πίστεως που δεν φωνασκεί και δεν προσπαθεί να αποδείξει τίποτε. Η πίστη που προσπαθεί να αποδείξει αυτό που πιστεύει και μάλιστα με λογικά επιχειρήματα και παράθεση χωρίων από εκκλησιαστικά κείμενα αποδεικνύει μόνο τον πανικό της αμφιβολίας και είναι μια απεγνωσμένη προσπάθεια να πείσει τον εαυτό της κάνοντας πλύση εγκεφάλου στους άλλους.

Η πραγματική πίστη βιώνει την παρουσία του Θεού και την γεύση της βασιλείας του και αυτό το βίωμα καθορίζει τον τρόπο ζωής του πιστού που έτσι μεταδίδει στους άλλους αυτό που βιώνει.
Το μόνο αυθεντικό μας κήρυγμα είναι ο τρόπος της ζωής μας και όταν έχουμε ένα παραφουσκωμένο λογαριασμό στην τράπεζα, όταν είμαστε φίλαρχοι και ματαιόδοξοι, όταν δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην λάμψη της εξωτερικής περιβολής, όταν θέλουμε να μας προσκυνούν και να μας αποθεώνουν οι άλλοι, τότε κηρύττουμε αψευδώς μαμωνά και κόσμο, όσο εντυπωσιακή κι είναι η θρησκευτική ρητορεία των λόγων μας.

Ένα αρχάριος μοναχός ρώτησε κάποιο γέροντα πως σε μερικούς ανθρώπους έχει δοθεί το χάρισμα να βλέπουν αποκαλύψεις και να μαθαίνουν ουράνια μυστήρια.
-Μη μακαρίζεις μόνο αυτούς, παιδί μου, αποκρίθηκε ο σοφός γέροντας, μα πιο πολύ εκείνους που βλέπουν διαρκώς τις αμαρτίες τους, ανακαλύπτουν τις αδυναμίες τους και γνωρίζουν καλά τον εαυτό τους.
-Πριν λίγες ημέρες, αββα, είπε πάλι ο αδελφός, είδα ένα μοναχό να βγάζει δαιμόνιο από κάποιο άρρωστο και τον θαύμασα.
-Εγώ δεν επιθύμησα ποτέ, αποκρίθηκε ο γέροντας, να διώχνω δαιμόνια και ναν γιατρεύω αρρώστιες. Παρακαλώ μόνο τον Θεό να μην γίνω ο ίδιος περίγελως του σατανά, και αγωνίζομαι να καθαρίσω το μυαλό μου από πονηρές σκέψεις. Αν το κατορθώσω, τότε θα είμαι άξιος θαυμασμού.

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετικό το Κείμενο. Αξίζει για Γόνιμο Προβληματισμό. Μεγάλο Πράγμα να Έχει Κανείς Πραγματική Πίστη να Πιστεύει Πραγματικά και να το Ζεί Αληθινά Αυτό με Όλο το Είναι του.

κυριάκος είπε...

απλά υπέροχο..
πράγματα που εχω ανάγκη να ακούσω αυτό το διάστημα...να σαι καλά

π. ΛίΒυος είπε...

@Ανώνυμος
@κυριάκος

Πραγματικά ενα υπέροχο αποσπασμα του πατρός Φιλοθέου. Σας προτείνω το βιβλιο του, " Η Αλλοιωση του Χριστιανικού Ήθους". Καταπληκτικό.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλό το άρθρο όπως πάντα. Η παρουσία του Θεού δεν μπορεί να γίνει πατερναλιστικά , αλλά βιώνεται προσωπικά.

Λίγο με παραξένεψε η έκφραση "βαρλααμική αντίληψη".

Επειδή συνειρμικά μπορεί να οδηγηθεί κάποιος σε αντιλήψεις οτι η συνάντηση και η εμπειρία του Θεού μπορεί να γίνει μέσω μιας "παλαμικής" προσέγγισης(σωματικών τεχνικών και μεθόδων)

Ανώνυμος είπε...

Γιατί τέτοιες φωνές ακούγονται σπάνια στη Ορθοδοξία; Ο κόσμός, ειδικότερα σήμερα, έχει απόλυτη ανάγκη τέτοιων κατανοήσεων και ερμηνειών...

π. ΛίΒυος είπε...

@π. Χαράλαμπος
Δεν νομίζω οτι ο Παλαμάς χρησιμοποιεί ως αυτοσκοπό της ψυχοσωματικές μεθοδους. Αλλος ειναι ο στόχος και το υπαρξιακό ζητούμενο.
Ο Αγιος Γρηγόριος θεωρεί οτι η βίωση του μυστηρίου του Θεου γίνται απο τον ολο άνθρωπο.

Καλα να περνάς!!!

π. ΛίΒυος είπε...

@Ανώνυμος.
Αυτο φίλε-η μου είναι ενα ζητούμενο, μια αγωνία, ενα παράπονο. Εχεις ο Θεός.

Καλησπέρα.

stellios είπε...

Thn alloiosh tou xristianikou ithous thn eixa zhthsei prin 2 me 3 xronia. Den htan diathesimo, kai apogohteytika. Mporei kapoios na moirastei mazi moy mia perilhpsh tou ergou. Oxi polla tis basikoteres 10 paragrafous mono. Zhtaw thaymata. Alla agonio. Epeidh den tha mporeso syntoma na ertho ellada.

Eyxaristo.

Sxetika me to keimeno tora. Mou arese.