Πρωτοπρ. Χαράλαμπος Λίβυος Παπαδόπουλος
Έχετε σκεφτεί αλήθεια τι θα αντέξει στα Έσχατα, δηλαδή στην Βασιλεία του Θεού, απ’ όλα αυτά τα πνευματικά παλαίσματα στα οποία ασκούμαστε; Στην Βασιλεία του Θεού άραγε θα νηστεύουμε; Θα προσευχόμαστε; Θα εγκρατευόμαστε; Θα κηρύττουμε ή θα κάνουμε κατηχητικό; Όχι, τίποτε από όλα αυτά. Τι θα μείνει απ’ ότι υπάρχει στην παρούσα φάση ζωής στην αιωνιότητα του Θεού; Η δοξολογία και ευχαριστία. Αυτή θα είναι η αιώνια γλώσσα μας, ο τρόπος κοινωνίας μας με τον Θεό. Η αγάπη που θα ξεσπά σε ατελεύτητη δοξολογία.
Γι’ αυτό και στην εν Χριστώ ζωή η δοξολογία κατέχει την πιο υψηλή θέση των αρετών. Είναι η μόνη ανθρώπινη πράξη που αντέχει πέρα του θανάτου, που θα συνεχίσει να υπάρχει όταν όλα τα άλλα θα έχουν σταματήσει.
Ο Άγιος Παϊσιος συνήθιζε να λέει, «Το «Δόξα σοι ο Θεός» να μη λείπει ποτέ από τα χείλη σας. Εγώ, όταν πονάω, το «Δόξα σοι ο Θεός» έχω για χάπι του πόνου, τίποτε άλλο δεν με πιάνει. Το «Δόξα σοι ο Θεός» είναι ανώτερο και από το «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με»…».
Ο δε μεγάλος όσιος ο Παπα-Τύχων της Καψάλας συμβούλευε : «Το «Κύριε ελέησον» έχει εκατό δραχμές, το «Δόξα σοι ο Θεός» έχει χίλιες δραχμές, είναι δηλαδή πολύ πιο ακριβό». «Ο Παπα-Τύχων είχε φθάσει στον χώρο της δοξολογίας, και αντί για την ευχή είχε την δοξολογία. Συνέχεια άκουγε κανείς από το στόμα του το «Δόξα σοι ο Θεός, δόξα σοι ο Θεός», και όλες σχεδόν οι ημέρες του χρόνου ήταν γι’ αυτόν Διακαινήσιμες, αφού ζούσε πάντα την πασχαλινή χαρά».
Κι όμως οι άνθρωποι, περισσότερο απαιτούμε και ζητάμε, παρα δοξάζουμε και ευχαριστούμε. Το βλέπουμε ξεκάθαρα στο Ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής ΙΒ Λουκά ( ιζ’ 12-19). Οι δέκα λεπροί όταν βλέπουν τον Χριστό στην περιοχή τους, σπεύδουν να ζητήσουν την θεραπεία τους. Ο Χριστός γεμάτος έλεος τους την προσφέρει. Κι όμως από τους δέκα αυτούς ανθρώπους που λαμβάνουν την θεραπεία, μονάχα ο ένας γυρνάει να πει ευχαριστώ. Οι άλλοι εννέα που είναι; Πήραν το δώρο της θεραπείας αλλά ξέχασαν ποιος τους το έδωσε. Ποιος τους το χάρισε. Το ίδιο πράττουμε και εμείς στην καθημερινότητα μας, γευόμαστε τα δώρα του Θεού, αλλά τα θεωρούμε αυτονόητα, τα εκλαμβάνουμε ως ατομικά μας δικαιώματα, ξεχνάμε ότι η πηγή της ζωής και κάθε αγαθού, δεν είμαστε οι ίδιοι αλλά κάποιος Άλλος.
Έχει όμως τεράστια σημασία και δεν πρέπει να διαφύγει της προσοχής μας, το ποιος τελικά είναι αυτός ο άνθρωπος που επέστρεψε να ευχαριστήσει τον Χριστό για την θεραπεία. Είναι ένας αλλοεθνής. Ένας Σαμαρείτης. Μόνο τυχαίο δεν μπορεί να χαρακτηριστείς το γεγονός. Αυτός που δοξάζει τον Θεό, δεν είναι ένας ιουδαίος ένας «εκλεκτός», ένας άνθρωπος θα λέγαμε σήμερα της θρησκείας. Αλλά κάποιος που δεν ανήκε στην φυλή του Ισραήλ, σε εκείνους που πίστευαν ότι ο Θεός τους ανήκει και τον ορίζουν, ότι είναι δικός τους κατά αποκλειστικότητα.
Η Ευαγγελική διήγηση βάζοντας έναν αλλοεθνή Σαμαρείτη, να επιστρέψει ως τον μόνο που ευχαριστεί τον Θεό για την θεραπεία, ουσιαστικά στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα σε όλους εκείνους που πιστεύουν ότι υπάρχουν ιεροί λαοί και γλώσσες, ανώτερες και κατώτερες φυλές ή εκλεκτοί του Θεού. Για τον Θεό υπάρχει μονάχα ο άνθρωπος για τον οποίον ο Χριστός σταυρώθηκε και αναστήθηκε καταργώντας τον θάνατο. Τίποτε και κανένα εξωτερικό στοιχείο, καμία διάκριση ούτε ακόμη και η θρησκεία δεν μπορεί να μειώσει την μεγάλη και απροϋπόθετη αγάπη του Θεού για τον κάθε άνθρωπο. Για τον Θεό ο άνθρωπος είναι ο μεγάλος έρωτας του και θα κάνει τα πάντα αρκεί να τον ενώσει αιώνια μαζί Του. Στον άνθρωπο μένει ένα μονάχα, η δοξολογία και ευχαριστία σε αυτή την αγάπη που δεν γνωρίζει τέλος.
Κλείνοντας το κείμενο μας αξίζει να ακούσουμε τον Όσιο Πορφύριο να μιλάει για την εσχατολογική αξία της Δοξολογίας και Ευχαριστίας, τα ανώτερα μαθηματικά της εκκλησίας όπως έλεγε:
"Ο Θεός θέλει να ομοιωθούμε με τους αγγέλους. Οι άγγελοι μόνο δοξολογούν τον Θεό. Αυτή είναι η προσευχή τους, μόνο η δοξολογία.
Είναι λεπτό πράγμα η δοξολογία· ξεφεύγει απ’ τα ανθρώπινα.
Εμείς είμαστε άνθρωποι πολύ υλικοί και χαμερπείς, γι’ αυτό και προσευχόμαστε στον Θεό ιδιοτελώς. Τον παρακαλούμε να μας τακτοποιήσει τα θέματά μας, να πάνε καλά τα καταστήματά μας, οι υποθέσεις μας, η υγεία μας, τα παιδιά μας.
Προσευχόμαστε, όμως, ανθρώπινα και με ιδιοτέλεια.
Η δοξολογία είναι ανιδιοτελής προσευχή.
Οι άγγελοι δεν προσεύχονται, για να κερδίσουν κάτι, είναι ανιδιοτελείς.
Ο Θεός έδωσε και σ’ εμάς αυτή τη δυνατότητα, να είναι η προσευχή μας μία διαρκής δοξολογία, προσευχή αγγελική.Εδώ βρίσκεται το μεγάλο μυστικό.
Όταν μπούμε σ’ αυτή την προσευχή, θα δοξάζομε τον Θεό συνεχώς, αφήνοντάς τα όλα σ’ Αυτόν, όπως εύχεται η Εκκλησία μας: «…πάσαν την ζωήν ημών Χριστώ τω Θεώ παραθώμεθα».
Αυτά είναι τα «ανώτερα μαθηματικά» της εκκλησίας μας...."
2 σχόλια:
Ήταν αρχές του 2016 όταν σε διάδρομο του Σισμανόγλειου νοσοκομείου ακουγόταν δυνατά κάθε λίγο ένα Δόξα τω Θεώ. Το έλεγε ο Κωνσταντίνος, δεν ήταν ακόμα 25 ετών, και ήταν για μήνες στο νοσοκομείο. Πάλευε με τον καρκίνο, και μέσα στην μιζέρια που τον είχε ρίξει η πολύχρονη εξαντλητική πειραματική θεραπεία και χρειαζόταν μισή ώρα να περπατήσει 10 μέτρα, το Δόξα τω Θεώ ήταν η μόνη παρηγοριά του. Η Δοξολογία αυτή σταμάτησε μόνο όταν ο Κωνσταντίνος πήγε να συναντηθεί με τον θεό που μέσα στον πόνο του καρκίνου Δοξολογούσε σχεδόν ασταμάτητα. Τι να πούμε λοιπόν για τους εννέα λεπρούς που απέκτησαν θαυματουργικά την υγεία τους και από ότι γνωρίζουμε δεν είπαν ούτε ένα Δόξα τω Θεώ.
Όμως το απόσπασμα αυτό έχει και ένα άλλο σημαντικό δίδαγμα, που δεν πρέπει να ξεχνάμε. Όταν ο Χριστός είπε στους λεπρούς να πάνε στους Ιερείς, και οι δέκα έκαναν υπακοή και βγήκαν κερδισμένοι. Δεν του είπαν, κάνε μας πρώτα καλά, πως θα πάμε στους Ιερείς αφού είμαστε ακόμα λεπροί..... Όταν ο Χριστός στον γάμο στην Κανά είπε στους υπεύθυνους να γεμίσουν τα πιθάρια με νερό, έκαναν υπακοή και βγήκαν κερδισμένοι. Δεν του είπαν δεν θέλουμε νερό, αλλά κρασί. Γεύτηκαν το καλύτερο κρασί. Το ίδιο και χήρα στη Σαρεπτά, όταν ο Προφήτης Ηλίας της ζήτησε το μοναδικό φαΐ που της είχε απομείνει και ετοιμαζόταν να πεθάνει με τον γιο της, έκανε υπακοή και βγήκε κερδισμένη. Ας κάνουμε και εμείς υπακοή στον λόγο του Θεού για να βγαίνουμε πάντα κερδισμένοι. Όταν μιλάει ο Θεός η γνώμη μας, η άποψη μας περισσεύει. Το ΕΓΩ μας το ξεχνάμε.
ΔΟΞΑ ΤΩ ΘΕΩ ΠΑΝΤΩΝ ΕΝΕΚΕΝ
κυλούσε από το στόμα του ιερού Χρυσοστόμου'
γι' αυτό έγινε πανάκριβο το χέρι,
εκτός από το στόμα του
μεσ' τους αιώνες....
Σας εύχομαι να παραμείνετε ένα ακριβό δώρο για όλους μας,
- πόσο αξίζει αλήθεια ένα συνεχές δοξαστικό!)
λέγοντας ό,τι και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος!
Αλλά πού να σε χαρίσω ως δώρο, παπα-Χαράλαμπε?
Στους αντιπάλους σου...θα γίνουν έχθιστοι!
στους φίλους σου...θα ζηλέψουν!
στους γνωστούς μου ,δεν θα με πιστέψουν,
( είναι ηλεκτρο..βαρεμένοι-χαμένοι-ζαλισμένοι)!
Σε χαρίζω σ' Αυτόν και σ' Αυτήν για να σε χαίρονται,
μαζί και στους προβληματισμένους χριστιανούς
για όλα όσα σωστά μας δίδαξε ο Χριστός!
Δημοσίευση σχολίου